Fijne meivakantie in Zuidwest-Denemarken

Sandra van Bijsterveld is freelance tekstschrijver en reisblogger. Op www.StralendSchrijven.nl schrijft ze over de leukste plekjes die ze tijdens vakanties met haar gezin bezoekt, waarbij Scandinavië een hoofdrol speelt.
juni 16, 2015
Denemarken-Blog

Gerelateerde tags

Wat hadden we er lang naar uitgekeken: met het hele gezin op meivakantie naar Denemarken. We hadden één week samen vrij en gelukkig is Zuidwest-Denemarken dichtbij genoeg voor zo’n korte vakantie.

Lunchen in Tønder
Met als eerste bestemming het plaatsje Tønder reden we van huis. Eenmaal daar aangekomen voelden we ons meteen ècht in Denemarken. Tussen de gekleurde huisjes aten we onze lunch en de vakantiestemming zat er goed in. Toen we weer instapten, begonnen we met een spelletje ‘wie het eerst de zee ziet’. Want onze uiteindelijke bestemming was het Deense Waddengebied.

Met de tractorbus naar Mandø
Na een nacht in onze stacaravan op Henne Strand Camping stonden we de volgende ochtend te popelen om naar het Waddeneiland Mandø te gaan. De tractorbus bracht ons ernaartoe. De kinderen keken hun ogen uit en ik vond het ritje over de zeebodem zelf ook een hele belevenis. Met de laarzen aan gingen we het wad op, op zoek naar zeepieren, kokkels en andere diertjes. Onze gids wist er alles over te vertellen en in het Waddenzeecentrum kwamen we nog meer te weten over dit natuurgebied.

Legoland
Na zo’n leerzaam dagje was het tijd voor een dagje Legoland. Dit pretpark hadden we al eens bezocht en dat was een groot succes. We wilden nog een keer! Als we in een pretpark zijn, ga ik meestal met de meiden in de spannendste attracties. De jongste doet het liever wat rustiger aan, net als papa. Samen keken ze hun ogen uit in Miniland, waar allerlei plekken uit Denemarken en de rest van de wereld zijn nagebouwd – en ik keek tussen de achtbaanritjes maar wat graag met ze mee. Gelukkig waren er ook genoeg attracties waar we allemaal in durfden.

Dagje dicht bij ‘huis’
De volgende dag bleven we in de buurt van onze camping in Henne Strand. Door een natuurgebied met bos en heide reden we naar Esbjerg, naar het Visserij- en Zeevaartmuseum en de beeldengroep Mens aan Zee. Via de boulevard van Hjerting reden we weer terug om nog wat te vliegeren op ons ‘eigen’ strand. De kinderen leefden zich uit in het zwembad en de speeltuin op de camping. Daar hadden we geen kind aan.

Ribe en de Vikingen
Onze laatste bestemming in Zuidwest-Jutland was het stadje Ribe. In deze oudste stad van Scandinavië staan huizen met vakwerk en prachtige voordeuren. Wat dit stadje extra leuk maakt, zijn de Vikingen van Ribe. In het Vikingmuseum van Ribe kwamen we alles te weten over deze reislustige vechtersbazen. In het Vikingcentrum iets buiten de stad konden we ‘live’ zien hoe de Vikingen leefden. Wij hadden geluk, want de eerste week van mei is er ook nog eens een Internationale Vikingmarkt. We bleven dus maar een paar nachtjes slapen in een vakantiewoning bij Ribe om alles goed te kunnen bekijken.

Daarna zat onze meivakantie in Zuidwest-Jutland er helaas alweer op. Gelukkig rijden we snel weer richting Denemarken, want dit smaakte naar meer!

Heb jij TIPS voor een kindvriendelijke vakantie naar Denemarken?
Deel ze hieronder met ons of laat het ons weten via denemarken@...

Mandø

Legoland zuid denemarken blog
LEGOLAND!

tonder
Tønder

Vikingen in RibeVikingen in Ribe

zeehonden in esbjergZeehonden kijken in Esbjerg

Add comment

De Denemarken Blog

Welkom op de Denemarken Blog van VisitDenmark met enthousiaste verhalen en persoonlijke tips over Denemarken.

Wil je zelf je liefde voor vakantieland Denemarken delen en een bijdrage leveren aan de Denemarken Blog van VisitDenmark? Neem dan contact op met de redactie via denemarken@...

Share the love - Happy Holidays!