Tourist attractions come alive with AI

Denemarken kaapt Mona Lisa met kunstmatige intelligentie en zet haar in als woordvoerder

6.3.2023
Author: Tatjana Marck
Foto: Brandhouse/Subsero

AI brengt Mona Lisa tot leven en zij raadt aan haar niet te gaan bezoeken

In de nieuwe activatiecampagne van toerismeorganisatie VisitDenmark worden iconische kunstwerken waaronder de Mona Lisa en het Meisje met de parel met behulp van kunstmatige intelligentie ingezet om de eenvoudige boodschap uit te dragen; kom niet naar mij toe, maar bezoek in plaats daarvan 'Denmark, The Land of Everyday Wonder', dé remedie tegen bucketlist-toerisme. De campagne onderscheidt zich bovendien door het script dat 100% door ChatGPT is gegenereerd.

Denemarken betreedt een nieuw tijdperk als het gaat om toerisme marketing. In de nieuwe activatiecampagne zijn wereldberoemde schilderijen en sculpturen, waaronder de Mona Lisa, het Vrijheidsbeeld, het Meisje met de parel en Hans Christian Andersen ingezet als woordvoerders. In een reeks humoristische video’s bieden zij kijkers de kans zichzelf de vraag te stellen of ook zij niet ten prooi zijn gevallen aan zogenaamde 'toeristenvallen'. De campagne speelt in op de groeiende behoefte van reizigers om authentieke ervaringen op te doen, in plaats van alleen de beroemdste bezienswaardigheden af te vinken. 

Louis Pilmark, Creative Director van het Deense reclamebureau Brandhouse/Subsero, de uitvoerder van de activatiecampagne: "Het inzetten van objecten die een bezoek aan zichzelf afraden is een speelse manier om de absurditeit van de hedendaagse trend te belichten, de trend van het zien en doen van dezelfde dingen. En wie kun je hiervoor beter inzetten dan de iconische trekpleisters die jaarlijks zelf miljoenen toeristen aan zich voorbij zien komen."

Iconische kunst ontmoet trending tech 
De pr-activatie is uniek omdat zowel de scripts als de visuals volledig door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Nieuwe technieken zoals deepfake worden al veelvuldig ingezet om beelden tot leven te brengen, echter is het met ChatGPT pas recentelijk mogelijk geworden om hier een nieuwe dimensie aan toe te voegen, waarmee het een van de eerste toeristische pr-activaties is die de twee technologieën combineert.

Mette Rodenhuis-Carlsen, marktdirecteur van VisitDenmark Nederland legt uit: "Stel je eens voor dat je de Mona Lisa bent. Schrijf een betoog over waarom iemand Denemarken moet bezoeken in plaats van in de rij te staan om jou te bewonderen?" Dit was de vraag die wij aan ChatGPT hebben gesteld. Het antwoord was luchtig en geestig en wij hebben dan ook geen enkel woord zelf geschreven. We hebben alleen delen verwijderd die te lang waren of gewoonweg niet waar waren. Hoewel het enigszins riskant aanvoelde om onze hele berichtgeving in handen te geven van kunstmatige intelligentie, zijn we verheugd om voorop te lopen in de toeristenindustrie en geavanceerde technologie te gebruiken om onze boodschap tot leven te brengen."

Toeristische attracties zijn niet meer zo aantrekkelijk  
De activatiecampagne, ontwikkeld door het in Londen gevestigde creatieve bureau Fold7, bouwt voort op het inzicht dat bucketlist-toerisme haar glans heeft verloren. Uit een recente enquête uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden kwam naar voren dat overvolle toeristische trekpleisters als een van de belangrijkste redenen voor vakantieteleurstelling worden gezien (54%)*. De reiziger van vandaag is op zoek naar verborgen pareltjes en wil ervaringen buiten de gebaande paden in plaats van het puur afvinken van beroemde bezienswaardigheden.  

"Denemarken is misschien geen bucketlist-bestemming en de wonderen zijn niet altijd groots en meeslepend. Ze zijn daarentegen wel klein en talrijk. We zagen dit als een enorme kans om een ander soort reiziger aan te trekken, de anti-toerist, de Explorist", zegt Yelena Gaufman, Strategy Partner bij Fold7.

'Don’t be a tourist, be an Explorist'
Met deze uiting geeft VisitDenmark invulling aan de tendens onder reizigers waarbij vakantie steeds minder draait om het bezoeken van iconische plaatsen en 'Instagram' waardige locaties. Juist het ontdekken van de cultuur en natuur, proeven van streekgerechten en verrast worden door de verborgen parels die een land rijk is maakt een vakantiebeleving uniek.  

"Vanuit een marketingperspectief gezien maken de huidige trends Denemarken alleen maar relevanter als vakantiebestemming", zegt Mette Rodenhuis-Carlsen. "We zijn natuurlijk bevooroordeeld als het gaat om het promoten van Denemarken. Echter hebben wij ook niet één specifieke hoofdattractie, maar eerder een overvloed aan kleinere, unieke natuur- en cultuurervaringen, waardoor Denemarken perfect aansluit bij de wens van 'de minder bereisde weg'. Wij verwelkomen graag de 'Exploristen' in het land van alledaagse verwonderingen, in 'Denmark, The Land of Everyday Wonder'."

*Enquête uitgevoerd door YouGov namens VisitDenmark, november 2022  

 

Bekijk de volledige video met ondertiteling

Download video- en beeldmateriaal

 

Mona Lisa er frontfigur i PR-kampagne for Danmark
Foto: Brandhouse/Subsero