Rasmus Hjortshoj BIG Bjarke Ingels Group

24.11.2020
Author: Tatjana Marck
Foto: BIG

De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense architectenbureau BIG en zal vanaf voorjaar 2021 onderdeel uitmaken van een nieuwe toeristische ontmoetingsplek aan de rand van het moeraslandschap in Nationaal Park Waddenzee.

De karakteristieke spiraalvormige uitkijktoren 'Marsktårnet' (letterlijk vertaald 'De Moeras Toren'), gelegen in Hjemsted Oldtidspark, nabij Skærbæk, moet een nieuw herkenningspunt worden in Zuid-Jutland. De toren maakt onderdeel uit van een nog te bouwen complex van 12 hectare met faciliteiten voor zowel toeristen als lokale bewoners die de Deense Waddenzee van dichtbij willen ontdekken. Met name het rijke vogelleven trekt veel vogelaars naar dit gebied, waar jaarlijks miljoenen trekvogels neerstrijken om te foerageren tijdens de grote vogeltrek.

Woordvoerder Jørgen Hansen van de lokale private investeringsgroep stelt dat het hun ambitie is om het plaatselijke toerisme naar een hoger internationaal niveau te tillen. De nieuwe uitkijktoren moet volgens Hansen een attractie worden voor alle toeristen: "Wij hopen dat het uiteindelijk een trekpleister wordt, waarbij ook de lokale bevolking het complex zal omarmen."

Het architectenbureau BIG, opgericht door de Deense architect Bjarke Ingels en bekend van onder andere LEGO® House, Copenhill en Tirpitz, heeft naast de uitkijktoren ook een restaurant, mini golfbaan, speeltuin, ijssalon en een camperstandplaats ontworpen. Deze laatste, genaamd 'Marskcamp', biedt plek aan 125 camperaars. Mochten er meer bezoekers het terrein op willen, dan is er de mogelijk om uit te breiden naar 275 camperplaatsen.

Jakob Lange, partner bij BIG: "Dit moeraslandschap is uniek voor Denemarken en is essentieel geweest voor de manier waarop wij het ontwerp hebben geïntegreerd in de omliggende natuur. Ons team van landschapsarchitecten, engineers en architecten heeft op basis van de natuurlijke kenmerken gekozen voor een uitkijktoren in de vorm van een spiraal, volledig samengesteld uit traptreden. In plaats van een enkele trap te ontwerpen, die om de as van de uitkijktoren draait, heeft de toren een dubbele trap gekregen. Bezoekers kunnen de ene trap gebruiken om naar boven te klimmen en de andere om af te dalen. Door deze constructie krijgt de bezoeker de kans om de unieke weidse natuur vanuit alle hoeken en perspectieven te onderzoeken en wordt de architectuur hiermee het middelpunt van de regio."

Het Deense Nationaal Park Waddenzee werd in 2014 benoemd tot UNESCO Werelderfgoedlocatie. Dit natuurreservaat sluit aan op de Nederlandse en Duitse Waddenzee en ligt op slechts 6 uur rijden vanaf Utrecht. Het gebied is belangrijk voor vele diersoorten die hier komen uitrusten. Met name watervogels kunnen door de sterke getijden genieten van alles wat de Noordzee te bieden heeft. In het voor- en najaar voeren tienduizenden spreeuwen tijdens de zonsondergang een dans op met prachtige patronen aan de hemel, in het Deens ook wel 'Sort Sol' ('Zwarte Zon') genoemd. Voor toeristen zijn er verschillende begeleide tochten om meer te weten te komen over de Deense Waddenzee. Er is zelfs de mogelijkheid om verse oesters uit zee te plukken en deze ter plekke op te eten.

Online versie van het persbericht:
www.visitdenmark.nl

Download beeldmateriaal: