Children playing at Thorup Strand in North Jutland, Denmark

VisitDenmark van start met campagne ‘Why Not?’

7.6.2021
Author: Tatjana Marck
Foto: Mette Johnsen

Veel Nederlandse vakantiegangers weten de weg al te vinden naar het Deense eilandenrijk. Tot en met 2019 bleven de overnachtingscijfers stijgen, waarbij in 2020 de kennis over Denemarken als vakantiebestemming zelfs nog nooit zo hoog is geweest.

Om nog meer Nederlanders kennis te laten maken met ‘The Land of Everyday Wonder’ gaat vanaf maandag 7 juni de TV campagne van VisitDenmark live met als hoofdboodschap vakantie vieren in Denemarken, ‘Why Not?’.

2020 in cijfers

In 2020 waren er in totaal 44,5 miljoen geregistreerde overnachtingen in Denemarken. Hiervan waren 28,5 miljoen overnachtingen afkomstig uit binnenlands toerisme, een stijging van +4,8% ten opzichte van 2019. Voor het buitenland waren dit er 16 miljoen, een daling van -44,3%. Nederland kende een daling van -69,8 % met in totaal 434.167 overnachtingen.

Kennisniveau all-time high

VisitDenmark voert sinds 2012 metingen uit over het imago en potentie van Denemarken als vakantiebestemming onder buitenlandse toeristen. Het rapport uit maart 2021 - uitgevoerd in Duitsland, Noorwegen, Zweden, Nederland en Groot-Londen - toont met 19% het hoogste Nederlandse kennisniveau ooit. Dit is een stijging van +9% ten opzichte van 2012. Ook vindt bijna 1 op de 2 Nederlanders Denemarken aantrekkelijk als vakantiebestemming. Dit aandeel is eveneens gestegen ten opzichte van dezelfde meting in maart 2020 vóór de pandemie, van 44% naar 47%.

Mette Rodenhuis-Carlsen marktdirecteur van VisitDenmark Nederland: “2020 was een onvergetelijk jaar voor de toeristensector, alsook de ongekend lage overnachtingscijfers van Nederlandse toeristen in Denemarken. Wij hadden eigenlijk verwacht dat de pandemie een negatieve uitwerking zou hebben op het kennisniveau van vakantiebestemming Denemarken. Dit is echter verrassend anders gebleken. Sinds wij gestart zijn met de metingen is de kennis naar het hoogste niveau ooit gestegen. De focus voor 2021 ligt nu op de maand augustus en het naseizoen. De campagne ‘Why Not?’ laat zien dat Denemarken dichtbij is en volop rust en ruimte met veel gevarieerde natuur biedt. Voor de komende jaren zullen wij ons verder vooral richten op herstel en onze strategie hierop blijven aanpassen.”

‘Why Not?’

De nieuwe VisitDenmark branding ‘The Land of Everyday Wonder’ is het uitgangspunt voor alle activiteiten rondom marketing en communicatie. Hierin draait het om de boodschap dat de Denen de alledaagse dingen net even iets anders aanpakken. In plaats van “Why?” stellen ze liever de vraag “Why Not?”. In Denemarken verstaan ze de kunst om speelsheid en een vleugje magie aan de dagelijkse activiteiten toe te voegen. Het is die Deense gedachte waarbij het ogenschijnlijk ‘gewone’ wordt omgetoverd tot een alledaags wonder.

 

Beeldmateriaal:

Hoofdfoto Thorup Strand, Noord-Jutland
© Mette Johnsen