Carlsberg Byen

7.12.2023
Author: Bianca Serraarens
Foto: Andreas Raun

Reizigers naar Denemarken staat een jaar vol nieuwe ervaringen te wachten. Mooie natuurbelevingen, bijzondere evenementen die de Deense cultuur eer aan doen en veel lekkers op culinair gebied om van te genieten. 10 Denemarken-ervaringen om je op te verheugen.

1. We vieren het 20-jarig bestaan van het Nordic Food Manifesto

In 2004 richtte een aantal vooruitstrevende Nordic Chefs het Nordic Food Manifesto op, waarin tien kernprincipes rond gezondheid, duurzaamheid, ethiek en seizoensinvloeden zijn opgenomen. Het manifest vormt een leidraad en biedt inspiratie voor de Nordic Cuisine in het gastronomisch landschap in zowel Denemarken als de rest van de wereld. De details van de vieringen zijn work in progress, maar het wordt een verrukkelijk lekkere reis.
Over Nordic Food

Food being prepared in North Zealand, Denmark

Foto:Robin Skjoldborg

2. Muziek op je hoofd en wandel over Carl’s Camino

Odense is de op drie na grootste stad van Denemarken en ook de plek waar componist Carl Nielsen zijn jeugd doorbracht. In deze stad start een wandelroute van 110 kilometer over het eiland Funen. Wie de app downloadt, kan luisteren naar muziek en verhalen van en over de componist. In de zomer van 2024 is de gehele route af en kunnen wandelaars, fan of niet, deze trip door Funen op hun wensenlijstje zetten.
Routeinformatie

Påskestræde, Odense
Foto: VisitOdense
The Elephant Gate at Carlsberg Byen, Copenhagen, Denmark
Foto: Ty Stange - Copenhagen Media Center

3. Home of Carlsberg

De Carlsberg-brouwerij onderging een transformatie. Eerlijk gezegd was de opening eind 2023, maar zeker het vermelden waard. Deze prachtbrouwerij ligt in een van Kopenhagens oudste wijken. De volledige geschiedenis kun je op een bijzondere manier ervaren in de oorspronkelijke brouwerij van Carlsberg, het beste bier ter wereld. Waarschijnlijk.
Voorproeven?

4. The World Coffee Championships in Kopenhagen

Kopenhagen is de plaats delict voor de World Coffee Championships in het Bella Center van 27 t/m 29 juni. Denen zijn echte koffieliefhebbers (met iets erbij, maar dat terzijde) en een van de landen waar men de meeste koffie drinkt. De Specialty Coffee Association (SCA) organiseert het evenement en na 29 juni zullen we weten wie zich wereldkampioen in Latte Art en Coffee Roasting mag noemen.
Kopje koffie?

Andersen & Maillard - Bäckerei und Café in Kopenhagen

Foto:Andrea Nuñez - Copenhagen Media Center

5. Milieuvriendelijk eilandhoppen

Vanaf volgend jaar kunnen reizigers kiezen voor groenere reismogelijkheden naar het eiland Samsøe en het schiereiland Als met de lancering van twee nieuwe elektrische veerboten van Molslinjen. Via Alslinjen hop je naar Zuid-Funen en het fascinerende schiereiland Als. Samsølinjen vaart naar een van de meest duurzame eilanden van Denemarken, dat al sinds 2007 100% zelfvoorzienend is op energiegebied. Samsø staat ook bekend als de groentetuin van Denemarken.
Zo ziet Samsø eruit

Stars in the night sky over the Danish island Samsø

Foto:© Dima Slastushevskyi

6. Sterrenstaren op Mandø

Mandø krijgt in 2024 het officiële Dark Sky Park-certificaat. Het eiland, dat je bij eb met de tractorbus kunt bereiken, maakt deel uit van Nationaal Park De Waddenzee en is een tussenstopwalhalla voor migrerende vogels, onderweg van Afrika naar Siberië. Op Mandø is het hartstikke donker waardoor je de hemel in volle glorie kunt waarnemen en eindeloos kunt staren naar de sterren.
Stargazing op Mandø

7. Vikingschatten en kamperen als een Viking

Deense ringforten uit de Vikingtijd zijn onlangs op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Dan denken we aan Aggersborg, Fyrkat, Nonnebakken, Trelleborg en Borgring. Deze historische schatten bieden een boeiende inkijk in de erfenis van de Vikingen. Helemaal in de ban van de Vikingen raak je op Bramslev Bakker Camping in de regio Himmerland in noordoost Jutland, niet ver van Fyrkat en Aggersborg. Daar is viping een combinatie van Viking en camping. Je kampeert in een grote luxe tent, met vrij uitzicht op de sterrenhemel en nabij Deense Vikinggeschiedenis.
Luxe kamperen

Die Trelleborg ist eine von fünf Ringburgen in Dänemark. Auf dem Bild ist ein Erdwall zu sehen, der markiert, wo sie einst stand.

Foto:Daniel Villadsen

8. ‘s Werelds mooiste

Het Lighthouse won een architectuurprijs: ‘s Werelds mooiste wolkenkrabber. Het Lighthouse is geen echte vuurtoren, maar een woontoren die dan ook meteen Denemarkens hoogste gebouw is. En die staat met zijn 44 verdiepingen en 142 meter hoogte te pronken in Aarhus, Midden-Jutland.
Meer sky high

9. Nieuwe Tiny Seaside Resorts op Loddenhøj en Skarrev

Langs het prachtige strand van Aabenraa in Zuid-Jutland verschijnen in 2024 twee nieuwe Tiny Seaside Resorts. Rust, kleinschaligheid en Deense hygge in de knusse duurzame designhuizen en dat ook nog op droomlocaties. Boekbaar per nacht.
Hier zie je de resorts

Het hoogste gebouw in Aarhus, The Lighthouse, aan de waterkant van Aarhus
Foto: Adam Mørk
Tiny Seaside Resort huisjes aan zee in Sønderjylland, Denemarken
Foto: Tiny House Factory GmbH

10. Pas op, vuur (en lekker eten)!

Food on Fire, de 2e editie staat op de planning. Een kookfestival met als focus kampvuureten. Lezingen, smaakervaringen en workshops, familievriendelijk. Dit jaar gaan chefs uit heel Denemarken de strijd met elkaar aan tijdens een heuse kookwedstrijd op open vuur! Het eendaagse festival in Sjællands Sorø trok vorig jaar 22.000 bezoekers, met recht een succes te noemen. Op 14  september 2024 gaat het vuur opnieuw aan.
Alle details

VisitDenmark Perscoordinator Bianca Serraarens