sand castle blokhus by poul nymark

Bouw hoogste zandkasteel ter wereld in volle gang

3.6.2021
Author: Tatjana Marck
Foto: Poul Nymark

In de badplaats Blokhus aan de Deense Noordzeekust is begonnen met de bouw van een ambitieus project, ‘s werelds hoogste zandkasteel. Zodra de zandsculptuur af is, waarbij een hoogte van ruim 20 meter zal worden bereikt, krijgt het bouwwerk hopelijk een plekje in Guinness World Records.

Tonnen zand worden aangestampt en zandsculptuurbouwers van over de hele wereld worden vanaf 3 juni regelmatig ingevlogen om het hoogste zandkasteel ter wereld op tijd af te krijgen. Het unieke kunstwerk dat op de parkeerplaats van Skulpturparken Blokhus wordt gebouwd is gratis toegankelijk voor iedereen die een glimp wil opvangen van het zandkasteel. Met een hoogte van maar liefst 20,21 meter - een verwijzing naar het jaar 2021 - en een bodemplaat van 27 meter in doorsnee, moet het bouwwerk het vorige Duitse record van 18 meter overtreffen. Op de top van het zandkasteel zal een corona-symbool worden afgebeeld. Van boven naar beneden komen verschillende bezienswaardigheden uit de regio voorbij.

Skulpturparken Blokhus organiseert al jaren het Zandsculpturenfestival. Dit jaar is de negende editie met als thema Noah’s Ark. Tien zandsculpturen zijn inmiddels af en staan in het beeldenpark te pronken. Voor dit bijzondere project hebben naast Skulpturparken Blokhus ook de gemeenten Jammerbugt, VisitNordvestkysten en verschillende kleinere partners een noemenswaardige bijdrage geleverd.

John Andersen, CEO van Skulpturparken Blokhus: “Wij hebben dit buitengewone project gelanceerd om samen met de partners te zorgen voor groei en ontwikkeling in Noord-Jutland met kunst en cultuur als focuspunt. Om de partners te bedanken hebben wij in het zandkasteel daarom bekende oriëntatiepunten uit de regio geïntegreerd, zoals de vissersbootjes op Thorupstrand, dieren uit Aalborg Zoo, de vakantiehuizen langs de westkust of het markante punt van Blokhus. Ook al ontvangen wij in de zomer veel toeristen in Blokhus, wij doen dit vooral om in tijden van corona een lach op ieders gezicht te toveren.”

Feiten zandkasteel:

• 4.860 ton zand
  • 140 vrachtwagens
  • Bodemplaat van 27 meter in diameter
  • Het zandkasteel zal naar verwachting 6 maanden te bewonderen zijn - ongeacht het weer
  • Een team van 30 technici, kunstenaars en bouwers werken samen om op tijd klaar te zijn voor 2 juli
  • Enkele van 's werelds meest getalenteerde zand beeldhouwers ontwerpen het zandkasteel
  • Investering bedraagt rond de 3 miljoen Deense kronen (ongeveer 400.000 Euro)

Beeldmateriaal:

Hoofdfoto zandkasteel